خانه خودرو داستان ثبت رکورد سریع‌ترین خودروی تنفس طبیعی
خانه خودرو داستان ثبت رکورد سریع‌ترین خودروی تنفس طبیعی

آموزش

رازهای موفقیت برخی در اینستاگرام چیست؟

برخی در اینستاگرام بسیار موفق هستند و درآمدهای بسیار خوبی را نیز نصیب خود کرده‌اند و همین مسئله سبب شده که خیلی...

چگونه پسورد خود در ویندوز 10 را ریکاوری کنیم؟

پلتفرم ویندوز 10 در حال حاضر پرطرفدارترین سیستم عامل کامپیوترها و لپ‌تاپ‌ها است و قابلیت‌های بالای این سیستم عامل آ‌ن را به...

فایل‌های از دست رفته کامپیوتر را با EaseUS Data Recovery بازیابی کنید

گاهی اوقات پیش می‌آید که در کامپیوتر خود به صورت سهوی فایلی را حذف می‌کنید، در صورتی که هیچگونه قصدی برای حذف...

3 راه آسان برای وصل شدن وای فای ویندوز 10

گاهی اوقات پیش می‌آید که به علت نبود درگاه اترنت، شما مجبور هستید که از اتصال وای فای برای داشتن اینترنت استفاده...

آموزش آسان پیدا کردن ورژن و بیلد ویندوز 10

یکی از مواردی که بسیاری از کاربران ویندوز 10 خواهان یافتن آن هستند، ورژن و بیلد ویندوز می‌باشد که ما امروز تصمیم...

داستان ثبت رکورد سریع‌ترین خودروی تنفس طبیعی

- آگهی -

زمانی که مک‌لارن شروع به طراحی مدل افسانه‌ای F1 در اوایل ۱۹۹۰ میلادی کرد، این کمپانی هرگز به فکر تولید سریع‌ترین خودروی جهان نبود. اما این دلیل خوبی نبود برای اینکه در مقابل جگوار XJ220 که سرعت ۳۴۹ کیلومتر بر ساعت را به ثبت رسانده بود، قد علم نکند.

در سال ۱۹۹۳ و در آزمایش‌های اولیه F1 توانست رکورد سرعت ۳۷۲ کیلومتر بر ساعت را در پیست ناردو ایتالیا ثبت کند. اما کار مک لارن تمام نشده بود. به همین خاطر در سال ۱۹۹۸ قهرمان لمانز، یعنی اندی والاس را استخدام کرد تا F1 را در مسیر مستقیم پیست مخصوص فولکس‌واگن در آلمان به بیشترین سرعت برساند.

بر اساس مستنداتی که به تازگی به نمایش درآمده، شواهد کاملا واضحی وجود دارد که این ادعا را اثبات می‌کند. خودرو در روزی با هوای صاف به پیستی انتقال یافت که خود مک لارن هم عنوان کرده بود که قرار است در مسیر مستقیم این پیست ثبت رکوردی انجام بگیرد.

والاس که به تازگی عنوان کرده است «آن روزها جوان‌تر و البته جاهل‌تر بودم»، شانس این افتخار را داشت که مدلی از F1 را براند که واقعا سریع بود. خودرویی که برای ثبت رکورد آماده شده بود در واقع پنجمین پرتوتایپی بود که مک‌لارن به همین منظور تهیه کرده بود و با کد XP5 در مک‌لارن شناخته می‌شد، البته پنج سال هم روی آن کار شده بود.

در اولین تلاش والاس موفق شد که سرعت ۳۸۸ کیلومتر بر ساعت را به ثبت برساند، اما می‌دانست که در خودرو پتانسیل سریع‌تر رفتن وجود دارد. به همین خاطر از مهندسین مک‌لارن خواهش کرد که خودرو را دوباره تنظیم کنند، همچنین در خواست دیگر او از مهندسین این بود که او به اجازه بدهند به دور موتور بالاتری دست پیدا کند و مهندسین مک‌لارن نیز کیت محدود کننده دور موتور را به طور کل از مدار خارج کردند.

با این کار والاس موفق شد که سرعت ۳۹۱ کیلومتر بر ساعت را به ثبت برساند و روز خود را بسازد. وقتی والاس از خودرو خارج می‌شد، گفت «هرگز به سرعت بیشتر از ۳۹۱ کیلومتر دست نخواهد یافت». اما خب همین سرعت نیز در سال ۱۹۹۸ اصلا کم نبود!

مسئولان ثبت رکورد سرعت نیاز داشتند که میانگین سرعت خودرو را در رفت و برگشت محاسبه کنند، تا اثر جاذبه زمین و اثر باد روی خودرو از محاسبات حذف شود. بنابراین پس از چندین بار ثبت رکورد و البته محاسبات کامپیوتری، نهایت سرعت دست یافتنی مک‌لارن P1 عدد ۳۸۶٫۷ اعلام شد و این عدد تا زمان از راه رسیدن بوگاتی ویرون و دار و دسته‌اش در سال ۲۰۱۳ در دست این خودرو بود.

با این همه هنوز هم مک‌لارن هنوز هم سریع‌ترین خودرو با سیستم تنفس طبیعی یا بدون توربو است و هنوز هم در انتظار حریف واقعی است که یارای مقابله با او را داشته باشد.

والاس خیلی در مورد این رکورد صحبت نمی‌کند و اگر هم حرف آن به پیش بیایید خیلی بی حال توضیح می‌دهد. هرچند اگر شما نیز رزومه‌ای مثل او در مسابقات لمانز داشتید، ثبت رکورد سرعت با خودرویی خیابانی برایتان کم اهمیت جلوه می‌داد.

نکته جالبی که در این ثبت رکورد رخ داد، این بود که والاس در سرعت ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت به دنده شش تعویض می‌کرد، که البته دلیل آن به این خاطر بود که برای تعویض به دنده شش در این خودرو نیاز به بالا کشیدن اهرم تعویض دنده بود و به همین دلیل والاس در انجام عمل تعویض دنده، کند عمل می‌کرد.

- آگهی -

دیدگاه خود را منتشر کنید

دیدگاه خود را درج کنید
نام خود را اینجا بنویسید

پنج + سیزده =

آخرین اخبار

ساعت Watch GT2 Pro و هدفون FreeBuds Pro هواوی رونمایی شدند

هواوی دقیقاً پس از معرفی نسخه دوم سیستم عامل خود HarmonyOS 2.0 و رابط کاربری جدید EMUI 11 لوازم جانبی هوشمند جدید...

آغاز سومین مرحله فروش فوق‌العاده ایران خودرو

ایران خودرو به منظور تامین نیاز مشتریان، در سومین مرحله فروش فوق‌العاده، پنج محصول را عرضه کرده است. این طرح از روز...

هواوی، ال جی و سامسونگ را به عنوان تأمین کننده نمایشگر از دست می‌دهد

هواوی در وضع بدی قرار گرفته و ایالات متحده عملا این شرکت چینی را به گوشه رینگ برده و هر لحظه ضربه‌ای...

ریزر 5G رونمایی شد؛ 1399 دلار برای دومین گوشی تاشو موتورولا

موتورولا از گوشی تاشو جدید خود با نام ریزر فایو جی / Razr 5G پرده برداشت. همانطور که از نامش پیداست،...

ایکس باکس سری ایکس در 20 آبان با قیمت 500 دلاری وارد بازار می‌شود

نسل بعدی کنسول‌ها به زودی در قفسه فروشگاه‌ها دیده خواهند شد و ما می‌توانیم ببینیم نسل جدید کنسول‌ها چه توانایی و قدرتی...

مقایسه

مقایسه سرعت و عملکرد ردمی نوت 9 شیائومی با گلکسی A21s سامسونگ

روز گذشته از مشکلات گوشی گلکسی A21s سامسونگ نوشتیم و عنوان داشتیم که گزینه بهتری نیز پیش روی شماست و آن ردمی...

مقایسه سرعت گلکسی A31 سامسونگ با ردمی نوت 9S شیائومی

به تازگی دو اسمارتفون گلکسی A31 سامسونگ و ردمی نوت 9S شیائومی وارد بازار موبایل کشور شده‌اند و تقریبا از قیمت یکسانی...

مشخصات، قیمت، گالری تصاویر و مقایسه سایپا شاهین

بعد از کش و قوس‌های فراوان بالاخره خودرو سدان شاهین (رهام سابق) در سبد پیش فروش یکساله سایپا قرار گرفت و قرار...

پلی استیشن 5 در مقابل ایکس باکس سری ایکس؛ کدام قدرتمندتر هستند؟

همانگونه که پیش بینی می‌شد، سونی فقط منتظر این مسئله بود تا مایکروسافت مشخصات ایکس باکس سری ایکس را فاش کند تا...

مقایسه سرعت گلکسی A71 سامسونگ با نوا 5T هواوی

زمان زیادی از ورود دو گوشی گلکسی A71 سامسونگ و نوا 5T هواوی به بازار ایران نمی‌گذرد. شاید برای بسیاری از کاربرانی...

مقایسه سرعت گلکسی A51 سامسونگ با Y9s هواوی

گلکسی A51 و Y9s دو گوشی میان رده‌ی جدید هستند که به تازگی از سوی دو کمپانی مشهور جهان یعنی سامسونگ و...

اسنپدراگون ۸۶۵ در مقابل اسنپدراگون ۸۵۵؛ چه تغییراتی حاصل شده است؟

کوالکام جدیدترین پردازنده پرچمدار خود را با عنوان اسنپدراگون 865 در اجلاس سالانه فناوری خود که در هاوایی برگزار می‌گردد، رونمایی کرد....