مشخصات، قیمت، گالری تصاویر و مقایسه سایپا شاهین

- آگهی - مشخصات، قیمت، گالری تصاویر و مقایسه سایپا شاهین 3

بعد از کش و قوس‌های فراوان بالاخره خودرو سدان شاهین (رهام سابق) در سبد پیش فروش یکساله سایپا قرار گرفت و قرار است در نیمه دوم سال 1399 روانه بازار و به عبارتی به دست مشتریان برسد. ما در گذشته به طور کامل خودرو رهام را معرفی کرده بودیم ولی به علت اینکه پیشرانه این خودرو تغییر یافته و سایپا هم این محصول و گاتالوگ آن را در سایت خود قرار داده است، دوباره به مشخصات فنی، گالری تصاویر، قیمت و مقایسه خودروی شاهین می‌پردازیم. تا انتها هاردیت را همراهی کنید.

مشخصات، قیمت، گالری تصاویر و مقایسه سایپا شاهین

سایپا، سدان شاهین را یک خودروی ملی می‌داند اما واقعیت اینجاست که پلتفرم این خودرو قدیمی بوده و متعلق به سایپا نمی‌باشد. شاهین از پلتفرم مشترک با تویوتا بلتا (تویوتا یاریس) و ولکس C30 شرکت گریت وال بهره می‌برد و در آن از موتور تقویت شده تیبا استفاده شده‌ است که پیشرانه تیبا هم موتور بهینه سازی شده پراید است و بدین ترتیب نمی‌توان آن را کاملا ایرانی دانست و در اینجا باید بگوییم اصلا نمی‌توانیم. البته سعید ویسه، مسئول پروژه SP100 سایپا، می‌گوید پلتفرم این خودرو متعلق به تویوتا یاریس دهه 2000 میلادی (تویوتا بلتا) است که شرکت سایپا در آن تغییراتی ایجاد کرده است.

مشخصات، قیمت، گالری تصاویر و مقایسه سایپا شاهین

در هر صورت، شاهین از پیشرانه توربو شارژ 1.5 لیتری بهره می‌برد که سایپا آن را M15 Turbo charger می‌نامد. این پیشرانه توانایی تولید 108 اسب بخار قدرت را دارد که برای یک موتور توربو شارژر اصلا جالب نیست زیرا چنین پیشرانه‌هایی حداقل 150 اسب بخار قدرت تولید می‌نمایند. از آن بدتر که این پیشرانه نه 16 سوپاپ که 8 سوپاپ است و قدیمی بودن بیش از اندازه این موتور را نشان می‌دهد. خودروی مشابه شاهین یعنی ولکس C30 که از ورودش به ایران که سال 1392 بوده حدود 7 سال می‌گذرد با پیشرانه تنفس طبیعی 1.5 لیتری قدرتی معادل 104 اسب بخار را تولید می‌کند که همانگونه که مشاهده می‌کنید یک پیشرانه تنفس طبیعی که 7 سال پیش در یک خودرو به کار گرفته شده از یک پیشرانه جدید و توربو شارژر که قرار است به تازگی سوار بر یک خودرو شود، چیزی کم ندارد.

نمای جلو سدان ولکس C30
نمای جلو سدان ولکس C30

با این حال، بیایید نگاهی به مشخصات فنی سایپا شاهین و ولکس C30 بیاندازیم تا ببینیم این دو خودرو چه اشتراکات و چه تفاوت‌هایی با هم دارند، خودروهایی که تقریبا از پلتفرم یکسانی بهره می‌برند.

مشخصات فنی / نام خودروسایپا شاهینگریت وال ولکس C30
نوع موتور4 سیلندر خطی توربو شارژر (M15 Turbo charger)4 سیلندر خطی تنفس طبیعی با سیستم VVT
حجم موتور1500 سی سی1497 سی سی
حداکثر قدرت (اسب بخار)108104
حداکثر گشتاور (نیوتن متر)165138
تعداد سیلندر44
تعداد سوپاپ816
نوع سوخت سازگاربنزینبنزین
سیستم انژکتوریپاشش چند نقطه‌ایپاشش چند نقطه‌ای MULTI- POINT INJECTION 
استاندارد حد آلایندگییورو 5یورو 4
حداکثر سرعت170 کیلومتر در ساعت 
نوع گیربکس5 سرعته دستی5 سرعته دستی
سیستم انتقال قدرتدیفرانسیل جلودیفرانسیل جلو 
نوع فرمانهیدرولیکهیدرولیک
سیستم ترمز جلودیسکی خنک شوندهدیسکی دو جداره با قابلیت تهویه هوا 
سیستم ترمز عقبدیسکیدیسکی
سیستم تعلیق جلومک فرسونمک فرسون با میل موج گیر 
سیستم تعلیق عقبمیله پیچشییک تکه با فنر حلقوی و میل تعادل 
مصرف سوخت ترکیبی (در 100 کیلومتر) 7.3 لیتر میانگین سیکل ترکیبی 
طول خودرو 4460 میلی‌متر4452 میلی‌متر
عرض خودرو 1768 میلی‌متر1705 میلی‌متر
ارتفاع خودرو 1501 میلی‌متر1480 میلی‌متر
فاصله بین دو محور چرخ‌های عقب و جلو 2650 میلی‌متر2610 میلی‌متر
وزن خالص خودرو بدون سرنشین 1260 کیلوگرم1125 کیلوگرم
ظرفیت مخزن سوخت (باک)47 لیتر40 لیتر
ظرفيت صندوق عقب420 لیتر510 لیتر 

همانگونه که مشاهده می‌کنید آنچنان تفاوت ساختاری و بنیادی بین این دو خودرو دیده نمی‌شود اما همانطوری که در بالا بدان اشاره شد به علت تغییراتی که سایپا در پلتفرم مشترک این دو خودرو که تویوتا یاریس است، به وجود آورده، شاهین در طول، عرض و ارتفاع تغییرات اندکی داشته و کمی بزرگتر از ولکس C30 می‌باشد. با این حال، نکته مهم اینجاست که شاهین گشتاور بسیار بالاتری نسبت به ولکس C30 ایجاد می‌کند که این مسئله سبب می‌شود در شتاب اولیه شاهین نسبت به ولکس C30 شرایط بسیار بهتری را شاهد باشیم و مشکل اصلی ولکس C30 که همانا شتاب اولیه نامناسب به علت وزن سنگین است را در شاهین شاهد نباشیم، مسئله‌ای که وزن سنیگن‌تر شاهین نسبت به ولکس C30 این دیدگاه را ایجاد کرده بود که شاید شاهین مشکل ولکس را داشته باشد که اکنون با دیدن گشتاور این خودرو می‌توانیم امیدوار باشیم شاهین مشکل ولکس را نداشته باشد.

نمای جانبی سدان سایپا شاهین

شتاب اولیه معمولا در دنده یک ظاهر می‌شود جایی که چرخ دهنده بزرگی را شاهد هستیم و با توجه به اینکه چرخ دنده بزرگ می‌تواند گشتاور کامل را از خود عبور و به چرخ‌ها منتقل کند، بنابراین شاهین می‌تواند تمام گشتاور 165 نیوتن متری خود را در لحظه حرکت به چرخ‌ها منتقل کرده و مشکل شتاب اولیه ولکس C30 را مرتفع سازد.

اما از نظر تجهیزاتی شاهین سایپا در سطح قابل قبولی برای یک خودرو داخلی قرار دارد که در ادامه تجهیزات آن را با تجهیزات خودرو ولکس C30 مقایسه می‌کنیم.

نمای داخلی سدان سایپا شاهین
نمای داخلی سدان ولکس C30
تجهیزات / نام خودروسایپا شاهینگریت وال ولکس C30
سیستم ترمزسیستم ترمز ضد قفل با سیستم توزیع الکترونیکی نیرو و سیستم کمکی ترمز (ABS+EBD+BAS)سیستم ترمز ضد قفل با سیستم توزیع الکترونیکی نیرو (ABS+EBD)
کیسه هوای ایمنی2 عدد (راننده و سرنشین جلو)2 عدد (راننده و سرنشین جلو)
سیستم تهویهسیستم تهویه مطبوع اتوماتیکسیستم تهویه مطبوع اتوماتیک
چراغ‌هاچراغ مه شکن جلو و عقبچراغ مه شکن جلو و عقب
آیینه‌های جانبیآينه‌های جانبی تاشونده برقی و راهنمادارآينه‌های جانبی تاشونده برقی و راهنمادار
شیشه بالابرهاشیشه بالابرهای جلو و عقب برقیشیشه بالابرهای جلو و عقب برقی
رینگ و لاستیکرینگ اسپرت آلومینیومی 15 اینچ 185/65R15رینگ اسپرت آلومینیومی 15 اینچ
 185/65R15
سیستم صوتی4 بلندگو همراه TWEETER ،CD, USB Bluetooth با کنترل روی فرمان4 بلندگو همراه TWEETER ،CD, USB Bluetooth با کنترل روی فرمان 
مولتی مديادارد، نمایشگر 7 اینچیندارد
سان روفدارددارد
سنسور دنده عقبدارددارد
دوربين ديد عقبداردندارد
قفل خودکار حساس به سرعتدارددارد
قفل کودک درب‌های عقبدارددارد
بازشدن خودکار درب‌ها در هنگام تصادفدارددارد
ایموبلایزردارددارد
ایزوفیکسدارددارد
کلید تاشودارددارد
قفل مرکزی با کنترل از راه دوردارددارد
غربیلک فرمان قابل تنظیم ارتفاعدارددارد
سیستم هشدار دهنده بسته نبودن کمربند ایمنیدارددارد
گرمکن شیشه عقبدارددارد
کمربندهای ایمنی جلو با سیستم پیش کشنده و قابل تنظیم ارتفاعدارددارد
سایر تجهیزاتچراغ روشنايي در روز (Day Light)، سيستم ورود و خروج بدون سوئيچ، استارت دكمه‌ای، هشدار تعويض دنده (GSI)، روکش صندلی چرمی و پارچه‌ایقطعات تزیینی دور بدنه، چراغ مطالعه جلو، روکش صندلی چرمی  

همانگونه که قابل مشاهده است، سایپا شاهین دنده‌ای امکانات بسیار وسیع‌تری نسبت به ولکس C30 ارائه می‌دهد و تجهیزات آن بسیار بهتر و برتر از خودروی مذکور است، اگرچه که ولکس C30 آخرین مدل خود را در سال 1395 ارائه داد و بعد از آن دیگر عرضه نشد و شاید اگر تصمیم بر عرضه آن در سال 1399 بود شاید امکانات بیشتری به آن افزوده می‌شد.

نمای داخلی سدان سایپا شاهین
نمای داخلی سدان ولکس C30

قیمت

سایپا شاهین فعلا با قیمت 80 میلیون تومانی در سبد پیش فروش یکساله سایپا قرار گرفته و احتمالا قیمت نهایی آن در بازه 150 تا 170 میلیون تومان باشد. با این حال، اینکه در بازار با چه قیمتی عرضه شود هنوز مشخص نیست اما ولکس C30 هم اکنون در محدوده 150 تا 200 میلیون تومان در بازار آزاد به فروش می‌رود.

جمع بندی

سایپا شاهین هنوز عرضه نشده و دست مشتریان به آن نخورده که از خوب و بد آن بگویند ولی ولکس C30 چندین سال است که در بازار موجود است و خود ما یکی از خریداران و استفاده کنندگان آن می‌باشیم که 7 سال سابقه استفاده از آن را داریم و باید بگوییم جدا از مشکل شتاب اولیه در حالت سکون، مشکل دیگری از آن ندیده‌ایم. اگرچه که خودروسازان راین می‌توانست امکانات و تجهیزات بیشتری را در آن بگنجاند. با این حال، با توجه به قیمت مدل کارخانه‌ای، امکانات و تجهیزات و زیباتر بودن نسبت به ولکس C30، سدان شاهین سایپا گزینه بهتری در حال حاضر برای خرید است، حتی اگر برعکس ولکس C30 موتور و گیربکس آن ساخت میتسوبیشی ژاپن نباشد.

نمای جانبی سدان سایپا شاهین
نمای جانبی سدان ولکس C30

شما چه فکر می‌کنید، شاهین بهتر است یا ولکس C30 گریت وال؟ در بخش دیدگاه‌ها این موضوع را با ما و دیگر کاربران هاردیت در میان بگذارید.

- آگهی - مشخصات، قیمت، گالری تصاویر و مقایسه سایپا شاهین 4
منبعهاردیت

عناوین تازه

شیائومی از تلویزیون Mi TV Master با پنل 4K OLED پرده برداشت

بازار تلویزیون بیشتر و متنوع‌تر می‌شود، اما شیائومی دیروز یادآوری کرد که برنامه‌های بزرگی را برای بخش پریمیوم با معرفی تلویزیون 65...

سونی عرضه چهار بازی جدید برای پلی استیشن 5 را تایید کرد

طی یک پستی وبلاگی که در پایگاه اینترنتی پلی استیشن ایالات متحده منتشر شده، شاهی یوشیدا / Shuehei Yoshida رئیس PlayStation indies...

قیمت اینترنت موبایل به قبل از گرانی بر می‌گردد

معاون سازمان تنظیم مقررات ارتباطات از اصلاح قیمت بسته‌های اینترنت به قبل از گرانی دو روز گذشته خبر داد و گفت: به...

وان پلاس از تلویزیون‌های 43Y1،55U1 و 32Y1 پرده برداشت

نزدیک به یک سال پس از معرفی اولین تلویزیون خود، شرکت وان پلاس / OnePlus از سه تلویزیون دیگر در بازار هند...

آنر X10 Max معرفی شد؛ نمایشگر 7.09 اینچی مبتنی بر فناوری ماتریکس RGBW

31 اردیبهشت ماه آنر گوشی X10 را معرفی کرد و حالا یک نسخه جدید به آن افزوده که X10 Max نام دارد....

این مقالات را هم بخوانید

دیدگاه خود را منتشر کنید

دیدگاه خود را درج کنید
نام خود را اینجا بنویسید

نوزده + 20 =