خانه خودرو داخلی ایران خودرو ایران خودرو: طراحی موتور کم مصرف سه سیلندر از سال 1395 آغاز...
خانه خودرو داخلی ایران خودرو ایران خودرو: طراحی موتور کم مصرف سه سیلندر از سال 1395 آغاز...

آموزش

رازهای موفقیت برخی در اینستاگرام چیست؟

برخی در اینستاگرام بسیار موفق هستند و درآمدهای بسیار خوبی را نیز نصیب خود کرده‌اند و همین مسئله سبب شده که خیلی...

چگونه پسورد خود در ویندوز 10 را ریکاوری کنیم؟

پلتفرم ویندوز 10 در حال حاضر پرطرفدارترین سیستم عامل کامپیوترها و لپ‌تاپ‌ها است و قابلیت‌های بالای این سیستم عامل آ‌ن را به...

فایل‌های از دست رفته کامپیوتر را با EaseUS Data Recovery بازیابی کنید

گاهی اوقات پیش می‌آید که در کامپیوتر خود به صورت سهوی فایلی را حذف می‌کنید، در صورتی که هیچگونه قصدی برای حذف...

3 راه آسان برای وصل شدن وای فای ویندوز 10

گاهی اوقات پیش می‌آید که به علت نبود درگاه اترنت، شما مجبور هستید که از اتصال وای فای برای داشتن اینترنت استفاده...

آموزش آسان پیدا کردن ورژن و بیلد ویندوز 10

یکی از مواردی که بسیاری از کاربران ویندوز 10 خواهان یافتن آن هستند، ورژن و بیلد ویندوز می‌باشد که ما امروز تصمیم...

ایران خودرو: طراحی موتور کم مصرف سه سیلندر از سال 1395 آغاز شده است

- آگهی -

گروه صنعتی ایران خودرو به منظور تسریع در تحقق اهداف نقشه راه قوای محرکه محصولات آینده خود،‌ برنامه توسعه و تجاری سازی موتور سه استوانه را با رویکرد جهادی دنبال می‌کند.

پیمان شرقی، مدیر پروژه توسعه و تجاری سازی موتور کم‌مصرف سه‌ استوانه (سیلندر) ایران خودرو در این باره گفت:

طراحی موتور سه استوانه با فرآیند الگوبرداری از موتورهای متعدد به‌روز دنیا با فناوری‌های مختلف تزریق مستقیم بنزین از سال 1395 آغاز شد.

وی افزود: در حال حاضر گروه صنعتی ایران خودرو و شرکت تحقیق،‌ طراحی و تولید موتور ایران خودرو (ایپکو)، با استفاده از توانمندی‌های موجود در بخش طراحی و مهندسی و زنجیره تامین، به دنبال اجرای این طرح برای رسیدن به اهداف کلان همچون مصرف سوخت کم‌تر از پنج لیتر در هر 100 کیلومتر پیمایش و سطح آلایندگی اروپا 6 هستند.

شرقی تصریح کرد: این اقدامات، در شرایط تحریم‌های ظالمانه کشورهای غربی و ترک همکاری‌ها از سوی شرکای اروپایی، بیانگر رویکرد هوشمندانه ایران خودرو در مقابله با تحریم‌ها به شمار می‌رود.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در روز کارگر امسال و تاکید ایشان بر استفاده از فکر و توان صنعتگران برای طراحی موتور کم مصرف، اظهار کرد: منویات ایشان سبب شد تا در ایران خودرو کمیته ویژه‌ای برای تسریع در اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های توسعه‌ای قوای محرکه کم مصرف تشکیل شود. درحال حاضر کمیته راهبری توسعه و تجاری‌سازی خودروهای کم مصرف در ایران خودرو، اجرای طرح‌های متعددی از جمله توسعه قوای محرکه را دنبال می کند.

مدیر برنامه ریزی و اجرای طرح های ایپکو، توسعه و تجاری‌سازی موتور سه استوانه را یکی از این طرح‌ها دانست و خاطرنشان کرد:

این طرح در برگیرنده خانواده موتور سه استوانه کم مصرف ایرانی با چهار موتور، شامل دو موتور تنفس طبیعی با فناوری تزریق درگاهی (PFI) و یک موتور 1.2 لیتری پرقدرت با فناوری پرخوران و تزریق درگاهی بنزین و گاز و یک موتور فناورانه 1.2 لیتری با بهره گیری از فناوری پرخوران و سامانه تزریق مستقیم بنزین (GDI) با مالکیت معنوی ایران‌خودرو است.

شرقی ادامه داد: از فناوری‌های به‌کارگرفته شده در این موتورها می‌توان به استفاده از فناوری‌های برقی مانند دمابان (ترموستات) برقی، تلمبه روغن دبی متغیر، فناوری کوچک‌سازی با کاهش تعداد استوانه از چهار به سه و استفاده از پرخوران و سامانه تزریق مستقیم سوخت اشاره کرد.

وی تصریح کرد: این طرح به تعمیق داخلی سازی و توانمندسازی زنجیره تامین برخی فناوری‌ها همانند برقی‌سازی در قطعات (electrification) و سامانه پرخوران در داخل کشور منجر خواهد شد.

مدیر توسعه و تجاری سازی موتور کم مصرف سه استوانه ایران خودرو با بیان این‌که موتور سه استوانه دارای وجه تمایز برجسته ای با انواع موتورهای موجود در بازار خودرو است،‌ افزود: مشابه این موتور تا کنون در هیچ یک از خودروهای تولید داخل کشور تولید و استفاده نشده و دانش توسعه و تجاری سازی آن در اختیار خودروسازان بزرگ جهانی است.

شرقی ادامه داد: موتور سه استوانه با بهره گیری از دانش الگوبرداری و انتقال فناوری، تحقیق، پژوهش و تجربه، متناسب با جغرافیای ایران و قابل رقابت با موتورهای مشابه خودروسازان بزرگ جهانی است و از این لحاظ ایران را در زمره کشورهایی قرار خواهد داد که دارای مالکیت دانش طراحی و توسعه موتورهای سه استوانه کم مصرف تزریق مستقیم سازگار با محیط زیست است.

وی تصریح کرد: شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران خودرو، ایپکو، به‌عنوان متولی توسعه قوای محرکه ایران خودرو و یکی از اعضای کمیته راهبری توسعه خودروهای کم مصرف، مسوولیت انجام این طرح را در گروه صنعتی بر عهده دارد. این شرکت پس از الگوبرداری،‌ طرح ریزی اولیه را انجام داده و توسعه طراحی مفهومی و تجاری سازی مبتنی بر الگوبرداری و تجارب داخلی و بومی سازی فناوری‌های این موتور در داخل گروه آغاز کرده است.

شرقی زمان شروع تولید نخستین موتور سه استوانه را زمستان سال 1401 اعلام کرد و گفت:

موتورهای بعدی با فاصله هفت ماه بعد وارد چرخه تولید خواهند شد. رونمایی از نخستین موتور این خانواده بر روی خودروی کلاس A+ در بهمن ماه امسال خواهد بود.

وی شمارگان تجمعی تولید خانواده موتور سه استوانه ایران خودرو طی شش سال پس از آغاز تولید را بالغ بر 700 هزار دستگاه عنوان و خاطرنشان کرد: این موتورها در محصولات جدید ایران‌خودرو و در سطح ملی بر روی دیگر کفی‌های خودروسازان داخلی قابلیت استفاده خواهد داشت.

- آگهی -
منبعikcopress

دیدگاه خود را منتشر کنید

دیدگاه خود را درج کنید
نام خود را اینجا بنویسید

یک × 5 =

آخرین اخبار

ساعت Watch GT2 Pro و هدفون FreeBuds Pro هواوی رونمایی شدند

هواوی دقیقاً پس از معرفی نسخه دوم سیستم عامل خود HarmonyOS 2.0 و رابط کاربری جدید EMUI 11 لوازم جانبی هوشمند جدید...

آغاز سومین مرحله فروش فوق‌العاده ایران خودرو

ایران خودرو به منظور تامین نیاز مشتریان، در سومین مرحله فروش فوق‌العاده، پنج محصول را عرضه کرده است. این طرح از روز...

هواوی، ال جی و سامسونگ را به عنوان تأمین کننده نمایشگر از دست می‌دهد

هواوی در وضع بدی قرار گرفته و ایالات متحده عملا این شرکت چینی را به گوشه رینگ برده و هر لحظه ضربه‌ای...

ریزر 5G رونمایی شد؛ 1399 دلار برای دومین گوشی تاشو موتورولا

موتورولا از گوشی تاشو جدید خود با نام ریزر فایو جی / Razr 5G پرده برداشت. همانطور که از نامش پیداست،...

ایکس باکس سری ایکس در 20 آبان با قیمت 500 دلاری وارد بازار می‌شود

نسل بعدی کنسول‌ها به زودی در قفسه فروشگاه‌ها دیده خواهند شد و ما می‌توانیم ببینیم نسل جدید کنسول‌ها چه توانایی و قدرتی...

مقایسه

مقایسه سرعت و عملکرد ردمی نوت 9 شیائومی با گلکسی A21s سامسونگ

روز گذشته از مشکلات گوشی گلکسی A21s سامسونگ نوشتیم و عنوان داشتیم که گزینه بهتری نیز پیش روی شماست و آن ردمی...

مقایسه سرعت گلکسی A31 سامسونگ با ردمی نوت 9S شیائومی

به تازگی دو اسمارتفون گلکسی A31 سامسونگ و ردمی نوت 9S شیائومی وارد بازار موبایل کشور شده‌اند و تقریبا از قیمت یکسانی...

مشخصات، قیمت، گالری تصاویر و مقایسه سایپا شاهین

بعد از کش و قوس‌های فراوان بالاخره خودرو سدان شاهین (رهام سابق) در سبد پیش فروش یکساله سایپا قرار گرفت و قرار...

پلی استیشن 5 در مقابل ایکس باکس سری ایکس؛ کدام قدرتمندتر هستند؟

همانگونه که پیش بینی می‌شد، سونی فقط منتظر این مسئله بود تا مایکروسافت مشخصات ایکس باکس سری ایکس را فاش کند تا...

مقایسه سرعت گلکسی A71 سامسونگ با نوا 5T هواوی

زمان زیادی از ورود دو گوشی گلکسی A71 سامسونگ و نوا 5T هواوی به بازار ایران نمی‌گذرد. شاید برای بسیاری از کاربرانی...

مقایسه سرعت گلکسی A51 سامسونگ با Y9s هواوی

گلکسی A51 و Y9s دو گوشی میان رده‌ی جدید هستند که به تازگی از سوی دو کمپانی مشهور جهان یعنی سامسونگ و...

اسنپدراگون ۸۶۵ در مقابل اسنپدراگون ۸۵۵؛ چه تغییراتی حاصل شده است؟

کوالکام جدیدترین پردازنده پرچمدار خود را با عنوان اسنپدراگون 865 در اجلاس سالانه فناوری خود که در هاوایی برگزار می‌گردد، رونمایی کرد....